Filed under: Ad!tention, Advertising facts, Guerrilla | Tags: broodkast, De Gentenaar, Ebru Sayin, eerlijkheid, Guerrilla, Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, kerst, music for life, Nieuwsblad, objectieve journalistiek, school, sensatiepers, sint-lucas gent, studenten, Studio Brussel, vluchtelingen
Hear my plea.
In een vorige blogpost schreef ik over onze schoolopdracht voor Music for Life, Shoes for Life.
Vriend en klascollega, Broodkast, heeft samen met zijn groep een prachtactie in elkaar geknutseld: Een vluchteling voor Kerst. Kort samengevat:
“We stuurden 300 Gentenaren (en een aantal journalisten en bloggers) een brief dat er een vluchteling bij hen zal geplaatst worden als deel van een nieuw proefproject. Indien ze zich wilden uitschrijven, diende dit te gebeuren door te bellen naar 0479/ 45 96 55 of via www.vluchtelingenhulp.be . Daar kregen ze te horen/lezen dat dit natuurlijk niet echt is en dat ze beter kunnen helpen door Music for Life te steunen.
De actie had wel degelijk zijn effect. Iets meer dan gehoopt zelfs. Veel mensen bleven denken dat dit echt was en bij Stad Gent konden ze er niet mee lachen. Maar we hebben de mensen wel even met de neus op de problematiek gedrukt en dat is wat telt.”
De actie verscheen in Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad en de Gentenaar. Achteraf bleek de fictief gekozen persoon, een bestaand iemand te zijn, die tragisch gestorven was.
Logischerwijze nam de Gentenaar weer contact op om een tegenreactie te krijgen. Wat blijkt vandaag? Het artikel verschijnt, maar geen letter van een tegenreactie te bespeuren. Reactie van de Gentenaar: “De eindredactie heeft ervoor gekozen, het laatste deel van het artikel niet te publiceren. Maar we gaan dat morgen wel rechtzetten.”
We komen tot de vaststelling dat kranten het noodzakelijk vinden nieuws uit te melken en te vervormen tot sensationeel nieuws. Logisch want sensatie verkoopt beter.
Nu is mijn vraag: wat krijgen we nog allemaal door onze strot geramd, waar zogezegd objectief over geschreven wordt? Het is al langer duidelijk dat de media een gigantisch invloed heeft over wat wij te zien, te lezen of te horen krijgen.
Ik geloof dat kranten iets vergeten zijn: L’honnêteté commence dans les petites choses. Het zit hem in de kleine dingen. Lieg je (of vervorm je in dit geval) over kleine dingen, dat doe je dat ook over grote dingen. Maar bon, hier kunnen we natuurlijk uren over discussiëren.
Een ding is zeker, een kritische blik op zaken behouden, is noodzakelijk geworden.
Bron: Broodkast.
1 Comment so far
Leave a comment
smeerlappen zijn die ouders
Comment by segersundsegers December 29, 2008 @ 8:41 pm