Met de trein zal je NOOIT op TIJD zijn
November 13, 2007, 9:46 pm
Filed under: Advertising facts, Bad campaigns, NMBS

Een paar reclameboodschappen van de NMBS:

  1. Ga, speel, win een Train Party op gopassgate.be
  2. Mag je slapen in de trein? Ja, maar niet in het bagagerek. Spoor naar school want in de trein kan meer dan je denkt.
  3. Je beleeft meer met de trein.

Dit zijn een paar welgekende claims van de NMBS. Persoonlijk vind ik dat de NMBS maar een deel van wat er beweerd wordt waarmaakt. Laat ik mijn standpunt verduidelijken.

Claim #1: een feestje op de trein is ten strengste verboden want het hinderen van het algemene rust wordt niet toegestaan. Alleen de aankomsturen doen soms denken aan een feestje. Je belooft aan je ouders dat je tegen een bepaald uur thuis zult zijn en wat blijkt je bent altijd later thuis. Vandaag nog maar eens ervaren: mijn trein had 40 minuten vertraging. Bedankt, party train!

Claim #2: slapen kan inderdaad. Of toch gedeeltelijk. Er wordt niet gezegd in welke toestand je dan moet proberen je oogjes te sluiten. Probeer eens uit te rusten wanneer je, tijdens de spits, geplet tussen twee naar okselzweet ruikende mannen zit. Een geweldige ervaring… Daar kan de NMBS niets aan doen, inderdaad. Misschien wel een extra wagon regelen.

Waar de NMBS duidelijk iets aan kan veranderen, zijn de basisaccomodaties: nl. de ramen. Stel je voor: het regent buiten, je hebt een goed zitplaatsje kunnen bemachtigen in een lekker droge coupé, je dommelt net in slaap, je staat op de grens tussen dromenland en werkelijkheid, wat houdt je op dat moment van je mooie droompjes? Regen… een waterkolommetje dat zachtjes langs een lekkend raamsluiting de wagon binnendringt en langs je gezicht passeert. Slapen is dus geen 100% waterdicht plan.

Claim #3: je beleeft meer met de trein. Klopt volledig als je weet wat de NMBS hieronder verstaat nl. 15 minuten vertragingen, 75% kans op slechtgeluimde controleurs, 30 minuten vertragingen, luidruchtige medereizigers, en jawel, 40 minuten vertragingen (waar gebeurd verhaal),… Het kan allemaal met de NMBS.

Dit is dus een duidelijk voorbeeld van hoe reclameboodschappen zich tegen de adverteerder kunnen keren. Het eerste dat je leert als reclameman, is dat je wat je belooft altijd moet waarmaken.

De NMBS mag dan pronken met de goedkope woon-werktarieven; niemand is ermee gedient goedkoop te reizen en als gevolg daarvan nog later thuis te zijn. Als de NMBS op het einde van het jaar weer beweert dat de stiptheids% gestegen is, geloof mij vrij, dan is iets mis met hun meetsysteem.

Met vriendelijke groeten,

Een ontevreden reiziger

Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: