Let’s do what has already been done?!
November 9, 2007, 5:24 pm
Filed under: Advertising facts, Bad campaigns, Guinness, Honda the Cog, Tipping Point, TV-spots

Er is wat heisa in advertising-land onstaan. Guinness heeft net een nieuw spotje gelanceerd: Tipping Point. Het is de duurste Guinness advert allertijden. Het produceren van dit spotje kostte zo’n £ 10 millioen. Het werd geregiseerd door Nicolai Fuglsig, gekend van o.a. Balls van Sony Bravia. De spot telt niet minder dan 60.000 omvallende domino’s, 10.000 boeken, 400 banden, 75 spiegels, 50 koelkasten, 45 kleerkasten en 5 wagens. Er werd ter plaatse gefilmd in een piepklein dorpje met 1000 inwoners (Iruya) in het noorden van Argentinië en er werden geen speciale effecten gebruikt.

Kritiek kwam er op het concept zelf. Volgens experten heeft Guinness het ideetje ‘gestolen’ van de sublieme The Cog – spot van Honda (must see spot!). De spotjes gebruikten beiden een domino-concept. Daarbij vinden sommigen dat het spotje denigrerend is ten opzichte van armere mensen.

Voor Guinness is dit een nieuwe ervaring. De meeste Guinness spots worden meestal met open armen ontvangen, zoals Rhythm of life, hun vorig prijswinnende tv-spot.

Hoe het er allemaal uitziet of het denigrerend is en of het nu £ 10 millioen waard was, kan u zelf beslissen.

  • Title: Tipping Point
  • Agency: AMV BBDO
  • Advertiser: Guinness
  • Geography: Argentina
Advertisements

2 Comments so far
Leave a comment

Wel, om eerlijk te zijn vind ik de bekende Honda spot origineler, beter uitgevoerd en beter passen bij het product.
Pas op ik vind deze spot ook geweldig, maar om er nu £ 10 miljoen aant spenderen. Het is alsof je ergens heen moet en de Porshe neemt, terwijl je er met de KIA ook was geraakt. Als je snapt wat ik bedoel. Is zo’n dure spot wel rendabel, daar draait het tenslotte om.

Comment by broodkast

[…] hand van BBDO New York. Ze werd geregiseerd door Nicolai Fuglsig, die we kennen van de spot “Tipping Point” voor Guinness en de Sony Bravia […]

Pingback by Monster vecht niet tegen maandag « broodkast.




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: