Filed under: Advertising facts, Bad campaigns, Guinness, Honda the Cog, Tipping Point, TV-spots
Er is wat heisa in advertising-land onstaan. Guinness heeft net een nieuw spotje gelanceerd: Tipping Point. Het is de duurste Guinness advert allertijden. Het produceren van dit spotje kostte zo’n £ 10 millioen. Het werd geregiseerd door Nicolai Fuglsig, gekend van o.a. Balls van Sony Bravia. De spot telt niet minder dan 60.000 omvallende domino’s, 10.000 boeken, 400 banden, 75 spiegels, 50 koelkasten, 45 kleerkasten en 5 wagens. Er werd ter plaatse gefilmd in een piepklein dorpje met 1000 inwoners (Iruya) in het noorden van Argentinië en er werden geen speciale effecten gebruikt.
Kritiek kwam er op het concept zelf. Volgens experten heeft Guinness het ideetje ‘gestolen’ van de sublieme The Cog – spot van Honda (must see spot!). De spotjes gebruikten beiden een domino-concept. Daarbij vinden sommigen dat het spotje denigrerend is ten opzichte van armere mensen.
Voor Guinness is dit een nieuwe ervaring. De meeste Guinness spots worden meestal met open armen ontvangen, zoals Rhythm of life, hun vorig prijswinnende tv-spot.
Hoe het er allemaal uitziet of het denigrerend is en of het nu £ 10 millioen waard was, kan u zelf beslissen.
- Title: Tipping Point
- Agency: AMV BBDO
- Advertiser: Guinness
- Geography: Argentina
2 Comments so far
Leave a comment
Wel, om eerlijk te zijn vind ik de bekende Honda spot origineler, beter uitgevoerd en beter passen bij het product.
Comment by broodkast November 9, 2007 @ 5:37 pmPas op ik vind deze spot ook geweldig, maar om er nu £ 10 miljoen aant spenderen. Het is alsof je ergens heen moet en de Porshe neemt, terwijl je er met de KIA ook was geraakt. Als je snapt wat ik bedoel. Is zo’n dure spot wel rendabel, daar draait het tenslotte om.
[…] hand van BBDO New York. Ze werd geregiseerd door Nicolai Fuglsig, die we kennen van de spot “Tipping Point” voor Guinness en de Sony Bravia […]
Pingback by Monster vecht niet tegen maandag « broodkast. January 13, 2008 @ 9:31 am